Kunstleerkrachten en andere leerkrachten samen op de klasvloer

Gepubliceerd op dinsdag 13 augustus 2019 12 u.
Sinds dit jaar stimuleert de Vlaamse Overheid de samenwerking van scholen met academies via Kunstkuur. Van de 98 nieuwe initiatieven die in Vlaanderen begin september van start gingen, zijn er 2 in Geraardsbergen. De Kunstacademie werkt samen met BsBO De Drempel en met SO Middenschool.

 

Kunsteducatie is belangrijk

“Als scholen en academies samenwerken, komen meer kinderen in contact met kunst. En dat is belangrijk,” zegt Marc Van den Borre, directeur van de Kunstacademie, “want via kunsteducatie vallen verschillen tussen leerlingen weg. Tijdens een dansworkshop, bijvoorbeeld, vallen de taalverschillen tussen leerlingen weg. Als je danst, communiceer je via je lichaamstaal.” Gedurende drie schooljaren zullen de leerlingen in het Kunstkuurproject lessen volgen in de Kunstacademie. Een team van kunstleerkrachten en leerkrachten uit de beide betrokken scholen ontwikkelt en begeleidt samen de lessen. Het is de optimale manier om van elkaar te leren en onderwijsexpertise te delen.

 

BsBO De Drempel


“Voor BSBO De Drempel is de samenwerking niet helemaal nieuw, want de Kunstacademie werkt al ongeveer zeven jaar samen met deze school,“ zegt Peter De Vadder, directeur van BSBO De Drempel, “elke dinsdagmiddag bundelt een team van leerkrachten uit beide scholen hun expertise om lessen te ontwikkelen op maat van de doelgroep, die dit jaar bestaat uit leerlingen met ASS (autisme spectrum stoornis).”
De klemtoon zal in dit project liggen op spelplezier en zelfontplooiing. “Maar onderliggend zullen we ook werken aan doelen uit het individuele handelingsplan van elk van onze leerlingen, zoals empathie en reflecteren over de les, hun attitude en hun beleving,“ zegt kunstleerkracht Caroline Chavatte.

 

Middenschool

Ook de leerlingen van het eerste jaar van de Middenschool optie cultuur zullen elke woensdagochtend 4 uur woord, dans en beeld volgen in de Kunstacademie. Zij exploreren tijdens de workshops thema’s als keuzes durven maken, losbreken uit veilige patronen en experimenteren zonder (faal)angst. Betty Gierts, directeur van de Middenschool ziet heel veel kansen in de samenwerking met de Kunstacademie.“De Middenschool heeft een jarenlange traditie in onderwijs met aandacht voor kunst en cultuur,“ zegt ze, “er is oa het schoolkoor, een vrij podium, een jaarlijkse projectweek cultuur over actuele kunst. Door deze samenwerking met het team van de Kunstacademie kunnen we de kunstvakken van de eerstejaars in de optie cultuur nog meer versterken.”

 

Aanbod voor tweede leerjaar van elke basisschool

Naast deze twee Kunstkuurprojecten ontwikkelt de Kunstacademie met steun van de stad Geraardsbergen ook nog een extra samenwerking met de basisscholen voor alle kinderen uit het tweede leerjaar. Deze klassen kunnen zich inschrijven voor drie korte kunstworkshops woord, dans en muziek in de Kunstacademie. “De samenwerkingen passen allemaal in de visie van de stad die de kansen voor alle kinderen uit Geraardsbergen wil vergroten. Door de kunstworkshops voor de kinderen van elk tweede leerjaar bereiken we alle kinderen uit Geraardsbergen en verlagen we de drempel naar de Kunstacademie en naar kunstonderwijs,” zegt Marc Van den Borre. 

 

FOTO 1: ook de klashond van BsBO De Drempel volgt op dinsdag muzische vorming in de Kunstacademie 
FOTO 2: de eerstejaars optie cultuur van MS volgen elke woensdagochtend woord, dans en beeld.