Enkele coronamaatregelen uitgelicht.

Gepubliceerd op woensdag 6 mei 2020 11.30 u.
Op vier mei ging de eerste fase van de exitstrategie van start. Toch blijven er soms specifieke vragen onduidelijk of onbeantwoord.

Mogen we naar een tennisterrein rijden? Mag ik mijn buurman meenemen in de wagen? Mag ik al naar het speeltuintje? Mogen we met twee winkelen? Een paar zaken die voor iedereen interessant zijn, lichten we hieronder toe.

Bewegen en sporten in openlucht

We wandelen, fietsen en joggen meer dan ooit tevoren. En dat is goed! Vanaf 4 mei is sporten in open lucht toegestaan:

  • alleen
  • in gezelschap van mensen met wie je samen onder één dak woont
  • met maximum twee (steeds dezelfde) personen, naast de mensen die onder hetzelfde dak wonen, op voorwaarde dat je fysiek afstand houdt.

Ook andere contactloze buitensporten mogen opnieuw beoefend, zoals bv. tennis, golf, vissen, kayak, atletiek, … mits toepassen van de fysieke afstandsregel. Toegang tot kleedkamers, gemeenschappelijke douches en cafetaria’s is nog altijd verboden.

Met de auto naar een fysieke activiteit rijden is enkel toegelaten om zich naar de plaats (bv. een bos op redelijke afstand) of de noodzakelijke sportinfrastructuur van de sport of wandeling in kwestie te begeven.

Gebruik bij alle richtlijnen het gezond verstand. Buitenactiviteiten zijn toegestaan voor de tijd die daarvoor nodig is, maar maak er geen daguitstap van en blijf zoveel mogelijk in jouw buurt. Aan de zee of in de Ardennen gaan wandelen, blijft tot nader order verboden. Na afloop dien je steeds onmiddellijk terug te keren naar huis.

Alleen winkelen

Het blijft belangrijk om zoveel mogelijk externe contacten te beperken en fysiek afstand te bewaren. Hou het veilig voor jezelf en de andere. Winkel zoveel als mogelijk alleen, en volg de veiligheidsrichtlijnen van de winkel op. Ik bescherm jou, jij beschermt mij.

Op een bankje zitten

Het is tot nader order nog niet toegelaten om in de parken te gaan zitten, te picknicken of te zonnebaden. En helaas pindakaas, ook de speeltuintjes en skatepark The Hills blijven voorlopig nog dicht. Blijf bewegen en genieten van een wandeling in de buitenlucht, maar

  • vermijd drukke plaatsen
  • hou afstand
  • ga na afloop direct terug naar huis

Voor zwangere vrouwen en mensen die moeilijker te been zijn dient evenwel de nodige tolerantie aan de dag gelegd te worden.

Wat als je ziek bent?

Blijf thuis als je ziek bent. Maar ook als je niet ziek bent blijft het belangrijk om maximaal thuis te blijven en externe contacten te beperken.

Contacteer je huisarts indien nodig. Ook het ziekenhuis is klaar om op een veilige manier patiënten te ontvangen voor consultaties, ingrepen en onderzoeken.

Wanneer buitenshuis? 

Ga enkel naar buiten voor:

  • werk, boodschappen of noodzakelijke verplaatsing
  • een fysieke activiteit in open lucht en in je buurt
  • apotheek, postkantoor, bank, bankautomaat, benzinestation
  • opvang kinderen
  • hulp aan oudere of kwetsbare personen, minderjarigen.

In de auto

In een privéwagen moet net zoals bij taxi’s een minimale afstand van 1,5 meter tussen elke persoon worden gerespecteerd tijdens het vervoer. Het aantal personen dat kan worden vervoerd, varieert dus afhankelijk van het type voertuig. Voor een gezin telt die maatregel niet. Het is aangeraden de auto regelmatig te verluchten en te reinigen. In het algemeen blijft de stelregel om verplaatsingen nog steeds zoveel mogelijk te vermijden.

Met de auto naar een outdoor sportterrein

Met de auto of motor naar een outdoor sportterrein rijden? Vanaf 4 mei mag dat. Gebruik echter je gezond verstand. Je met de auto verplaatsen naar een bos of golfterrein op een redelijke afstand is toegelaten. Het halve land doorkruisen en er een daguitstap van maken mag niet. Keer na de activiteit ook dadelijk terug huiswaarts.

Handhygiene

Handhygiëne zal een belangrijk aandachtspunt blijven. Was regelmatig grondig je handen met zeep. Reken zo’n 40 à 60 seconden per wasbeurt. Raak zo weinig mogelijk je gezicht aan met je handen. Steek geen balpen of dergelijke in je mond. Geef je de tijd om goede gewoontes te ontwikkelen.