Leerkrachten zijn vragende partij voor meer ondersteuning
Een analyse van het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers in Vlaanderen toonde aan dat de leerkrachten daar een dringende behoefte aan de nodige professionalisering hebben. Zij willen vooral nascholing over tweedetaalverwerving en meertaligheid, met een specifieke aandacht voor laaggeletterde adolescenten.
Momenteel weten leerkrachten dus niet op welke manier zij deze specifieke groep van leerlingen Nederlands moeten leren. Ook hebben zij vaak de tijd en middelen niet om zelfstandig de internationale publicaties hierover te lezen.
Praktijkgids leesonderwijs
Deze praktijkgids 'Wat werkt in leesonderwijs aan laaggeletterde anderstalige jongeren?' beantwoordt deze nood door de strategieën samen te vatten die effectief zijn voor het leesonderwijs aan laaggeletterde anderstalige jongeren, en die door wetenschappelijke onderzoeksresultaten ondersteund worden.
Daarnaast illustreert dit project de strategieën via goede praktijkvoorbeelden die leerkrachten eenvoudig kunnen toepassen. Deze praktijkgids focust op leren lezen.
Wil je de volledige praktijkgids lezen? Dan kan dat via deze link: https://medialibrary.uantwerpen.be/oldcontent/container51409/files/Leesonderwijs-dubbel(1).pdf